We-Grow

CASE STORIES

FINANSIEL DANNELSE PÅ SKOLESKEMAET SÅ DU IKKE SNYDER DIG SELV

For at være helt ærlig, så synes jeg det lidt er noget som vores skoleskema mangler på hverdagen, fordi vi ved ikke hvordan man skal være ude i samfundet. Ja, vi ved hvordan vi har Pythagoras læresætning, men vi ved ikke hvordan man går ind og udfylder de rigtige oplysninger på skat – det er noget vi skal vide, for det skal vi bruge i det senere liv.

NY CASE!

[Gratis penge] er jo at man kan få sådan nogle fradrag ved at gå ind og taste de rigtige oplysninger på skat, så man er sikker på, at man ikke bliver snydt af [...] sig selv, fordi man ikke ved det.

OLIVER OG NAMIR
OM PENGETABU OG FINANSIEL DANNELSE PÅ SKOLESKEMAET

Namir synes finansiel dannelse er spændende fordi han føler han kan bruge det til noget i fremtiden. Af samme grund synes han, at det skulle være en del af skoleskemaet på alle gymnasier. Oliver er glad for finansiel dannelse fordi han har fået sat ord på noget han oplever som et tabubelagt emne.

 

Og så synes jeg også det er superfedt [...] fordi det er sjældent man faktisk snakker om penge med sine kammerater, fordi det er sådan agtigt et tabubelagt emne..

NY CASE!

Namir: “Jeg synes at det er meget spændende at have om det her med finansiel dannelse, så vi lærer at kunne bruge det i fremtiden. Også bare når vi specielt ikke har fået undervisning i det overhovedet. Jeg synes også man skulle have det som undervisning på gymnasierne, fordi man kan bruge det til ret meget. Når jeg skal lægge budget, eller når jeg skal investere, eller når jeg skal lægge en plan for min privatøkonomi.”

WE-GROW: ET STED AT GÅ HEN OG NOGEN AT TALE MED (NÅR FORÆLDRENE IKKE RÆKKER)

Luna taler ikke med sine forældre om økonomi, fordi hun ikke vil blive uvenner med dem. Derfor er det en ”utrolig rar støtte,” siger Caroline, at We-Grow har en hotline, så ”man ikke står helt på bar bund, hvis ens forældre ikke kan hjælpe én.”

Luna: ”Hver gang jeg skal finde ud af noget med min egen økonomi, så bliver jeg i hvert fald i tvivl om hvad jeg skal gøre, så jeg kunne godt tænke mig nogen jeg kunne spørge ind til, nogen jeg kunne få vejledning af, på en anden måde end mine forældre, fordi jeg bliver altid uvenner med dem.”

NY CASE!

Caroline: ”Ja, […] det var en utrolig rar støtte, at man ligesom fik at vide, at I har sådan en hotline som man kan ringe ind til, så man ikke står helt på bar bund, hvis ens forældre ikke kan hjælpe én, men der er nogen der gerne vil svare på ens spørgsmål.”

 

Luna: ”Nu har vi fået et års gratis medlemskab, men jeg vil have det i hvert fald også efterfølgende, fordi jeg kunne bare godt tænke mig at der var nogen jeg kunne snakke med, nogen som kunne vejlede mig uden, at jeg skulle kontakte mine forældre.”

ASTAS KØRSELSFRADRAG

Asta bor i Egedal kommune, og efter første modul i finansiel dannelse, gik hun hjem og indtastede sit befordringsfradrag for en periode med arbejde i København. Det viste sig, at hun får 2.000 kr. tilbage i skat. Derfor synes hun, at det var ”megafedt at have de her to moduler.”

Jeg har haft et arbejde i København i et helt år, og så vidste jeg så nu, at jeg kunne sætte det her kørselsfradrag på, og det har jeg så fundet ud af, at jeg har tjent 2.000 kr. ekstra!

NY CASE!

JOELS BOLIGSPEKULATION

Joel vil gerne investere i nogle boliger i Lake Como, men har ikke kunnet finde hjælp hverken i banken eller på egen hånd. Han fik svar på sine spørgsmål til undervisningen, da We-Grow kom ud på Egedal Gymnasium.

Jeg har søgt på nettet og snakket med nogen fra banken, hvor jeg fik, faktisk ingen svar. [...] Men så fik jeg fat på jer hos We-Grow når I kom, og I fortalte mig hvordan det virkede meget hurtigt og meget forståeligt.

NY CASE!

ASGER'S
GAVNLIGE KONTI

Jeg synes bare det var meget gavnligt, at man [...] med fordel kan lave forskellige konti og automatiske overførsler mellem de konti, så man altid har styr på hvor meget man sparer op og hvor meget man forbruger per måned.

NY CASE!

Christine: ”Jeg hedder Christine, og jeg går også på Egedal Gymnasium, HF. Vi går begge to i 3.g og har lige haft finansiel dannelse. Det har været superspændende og lærerigt, fordi vi har både lært om privatøkonomi, og hvordan man tager lån, og hvordan man ikke tager lån. Meget, meget lærerigt i forhold til når vi skal ud i vores videre voksenliv og få et fast arbejde, og skulle investere og en dag købe bolig.”

NOAH OG BAWAN

Når jeg flytter hjemmefra, så kan jeg ikke rigtigt bruge det at analysere et digt til noget. Jeg vil gerne vide hvordan jeg betaler min første regning.

SILJES JAGT PÅ BOLIGLÅN

Silje og hendes kæreste vil gerne låne penge til en bolig, så de kan flytte sammen. Selvom de har opsparing og styr på privatøkonomien viser det sig at være en langt større opgave, end de havde forstillet sig at få fingrene i et boliglån.

Det føles som om banken kun står til rådighed for ældre med mange penge.

Hør hele Siljes historie på vores podcast her:

ØKONOMISK GRUNDFORLØB UDEN FORSKUDS-OPGØRELSE

Selvom jeg lærer sindsygt meget [på HHX] så ved jeg stadig ikke hvad forskudsopgørelse er.

VALDEMARS FORSIKRINGER

Det er det jeg har brugt We-Grow til: Rådgivning, vejledning, afklaring.

CARLA I UNGEPANELET

Finansiel dannelse er et behov man ikke ved man har før det er for sent.

Jeg er en del af We-Grow, fordi jeg ser konsekvenserne af manglen på finansiel dannelse for mig selv og mine venner.

 

Jeg er et gennemsnitsligt ungt menneske fra et såkaldt elitegymnasie i København. Med andre ord er jeg og mine venner ressourcestærke på mange punkter, bare ikke når det gælder finansiel dannelse.

Vi mangler værktøjerne til at tage hånd om noget af det mest fundamentale, i det voksenliv, der skal til at begynde for os.

Det er gået op for mig, at finansiel dannelse er en livslang proces som jeg bliver ved med at få gavn af. Derfor er det vigtigt, at vi har et trygt sted at gå hen efter undervisningen, hvor vi kan arbejde med økonomi i alle dets aspekter uden, at nogen vil sælge os noget eller, at vi får en karakter for det.

 

Finansiel dannelse er et behov man ikke ved man har før det er for sent. Man kan ikke bede om hjælp, hvis man ikke ved, hvad man skal spørge om. Jeg troede, at det gik fint med økonomien indtil jeg modtog undervisningen i 3.g. Undervisningen gav mig motivationen og selvtilliden til at tage hånd om egen økonomi.

 

Som ungepanelist er jeg glad for at se, hvor stor en forskel jeg gør for andre unge, samtidig med at have fået et netværk af unge på tværs af uddannelse og alder.

STEENS FINANSIELLE DANNELSEREJSE

Det har kostet mig flere penge end det havde behøvet, at lære om penge - havde der bare været nogen, som havde lært mig om penge den gang jeg gik i gymnasiet.

PHILIP LÆRER
NOGET ENDNU

Selvom jeg er 32 år og har to virksomheder, så er der stadig noget at lære om privatøkonomi. Jeg ville ønske det var noget jeg lærte da jeg gik i gymnasiet.

CASE STORIES PÅ TEGNEBRÆTTET

KATHRINES MØDE MED BANKEN

Kommer snart...

Afspil video