We-Grow

Elever på Greve Gymnasium ønsker Finansiel Dannelse på skemaet

Eleverne på Greve Gymnasium mener, at finansiel dannelse bør være en fast del af undervisningen. I takt med, at økonomiske beslutninger bliver stadig vigtigere for unge, føler de, at de har brug for konkret undervisning i emner som skat, budgettering, lån, investeringer og opsparing. Men de er klare i deres krav: undervisningen skal ikke komme fra deres lærere eller forældre alene – de ønsker undervisning fra eksterne eksperter.

 

Omkring 65-70% af de elever, der blev spurgt, nævnte en ekstern underviser som deres førstevalg til at tale om privatøkonomi, mens en mindre del, cirka 30-35%, valgte forældre eller andre familiemedlemmer som deres primære kilder til økonomisk rådgivning.

 

Eleverne forklarer, at eksterne undervisere med specialiseret viden i privatøkonomi ville være den bedste løsning. Flere af dem føler sig mere trygge ved at modtage undervisning fra professionelle, der har dybdegående kendskab til emnet, frem for lærere, som de oplever som generelle i deres fagområder.

 

En elev udtaler:

 

“Jeg tænker, en ekstern underviser har bedre styr på det, og så er det heller ikke så fedt, hvis ens lærer ved, hvordan det går med min økonomi.”

 

Flere elever understøtter dette synspunkt og fremhæver, at eksterne undervisere har en videregående uddannelse og solid erfaring med privatøkonomi. De føler, at de dermed vil få en mere nuanceret og præcis undervisning. En elev forklarer:

 

“Eksterne undervisere har styr på emnet og kan forklare os de forskellige ting.”

 

Selvom nogle elever også nævner, at forældre kan være en kilde til gode råd om økonomi, foretrækker de fleste, at undervisningen kommer fra specialister uden personlig relation. En elev formulerer det:

 

“Det ville være meget rart at snakke med en, der har helt styr på det. Det kan godt være lidt pinligt at snakke med sine forældre, hvis man har brugt for mange penge.”

 

En anden elev tilføjer, at vedkommende foretrækker en ekstern underviser, fordi:

 

“…Jeg har mere tiltro og kan bedre forstå en person, som har speciale i privatøkonomi, fordi de er uddannede til at kunne forklare, uden at det bare handler om deres egne valg og erfaringer.”

Ønsker for undervisningens indhold

 

Eleverne på Greve Gymnasium har også klare ønsker for, hvad de gerne vil lære om finansiel dannelse. Mange elever nævner specifikke emner, der ville hjælpe dem med at træffe informerede økonomiske valg i fremtiden. Nedenfor er en rangliste over de mest efterspurgte emner:

Der er stor interesse for investeringer, aktier og boliginvesteringer, hvor flere elever nævner, at de gerne vil lære at spare op og investere deres penge klogt. Skat og forskudsopgørelser fremhæves også som områder, hvor mange elever føler, at de har brug for dybere indsigt.

Eksterne eksperter er nøglen

Samlet set er der et klart ønske blandt eleverne om, at undervisningen skal varetages af eksterne, uvildige eksperter, der har den nødvendige viden til at give dem en præcis og upolitisk forståelse af privatøkonomi. Eleverne ønsker ikke, at undervisningen skal komme fra lærere, de kender, eller forældre alene, da det kan skabe en følelse af utilpashed eller usikkerhed. De vil gerne lære fra nogen, der har styr på det og kan give dem den viden, de har brug for, uden personlige relationer eller erfaringer, der kan påvirke undervisningen.

Finansiel dannelse på skemaet vil ifølge eleverne være et vigtigt skridt for at sikre, at de er godt rustet til at håndtere deres fremtidige økonomi, og eksterne eksperter er den bedste løsning for at give dem den nødvendige indsigt.